ECU- of elektronische besturingseenheid is het geautomatiseerde deel dat gegevens opslaat die moeten worden gebruikt door motorbesturingseenheden, zoals brandstofbeheer, zuurstofsensoren, enz. Om de ECU goed te laten werken. De gegevens van deze bedieningselementen worden in het hoofdgeheugen gevoerd van een voertuig dat wordt opgeslagen in de chip en beschikbaar is voor toegang door de motorkuringssoftware tijdens het opstarten van de auto. Wanneer deze chip is beschadigd, werkt een auto mogelijk niet tot het maximale potentieel en kan ze zelfs worden beschadigd.
Chip Tuning, ook wel Ecu Remapping, ECU Tuning of Ecu-Remacing genoemd, is snel een steeds modieuze manier waarop de motor afstemming wordt door professionele race-auto-tuning-enthousiastelingen die hun auto-motoren willen upgraden. Het helpt om de kracht van de auto te vergroten, het brandstofverbruik te verbeteren, de prestaties te vergroten en het rijcomfort te verbeteren. Hoewel veel autotuning-enthousiastelingen tevreden zijn met het modificeren van motorcomponenten zoals interieur en banden, proberen anderen de chips te upgraden die de functies van de ECU regelen. Voor hen zijn chips niets anders dan een toegevoegde bonus wanneer ze grote dollar betalen voor een gloednieuwe raceauto.
Er zijn enkele risico’s die betrokken zijn bij deze activiteit. Dit komt omdat aanpassingen aan de elektronische besturingseenheid of ECU zijn garantie ongeldig kunnen maken. Terwijl fabrikanten van de chip bereid zijn om beschadigde chips te vervangen of te repareren, brengen ze hiervoor een astronomische prijs in rekening. Bovendien zijn niet alle tuners expert in deze elektronische code en kunnen ze fouten maken die leiden tot een totale systeemfalen.
Een mogelijk nadeel van chiptuning is timing. Timing verwijst naar het precieze moment waarop het gas en olie in de verbrandingskamer worden geïnjecteerd. Als de timing slecht is, kan de motor oververhit raken en uitlaat. Een slecht getimede raceauto is moeilijk te rijden en kan zelfs de grond beschadigen.
De meest betrouwbare bron voor timing is een professionele monteur die ervaring heeft met het hanteren van racewagens. Om de juiste resultaten te krijgen, zal de monteur alle onderdelen van de auto loskoppelen en de testopstelling instellen, bestaande uit twee diagnostische gereedschappen. Eén is een timer, die de auto op verschillende snelheden zal laten lopen en controleert op onregelmatigheden. Het andere instrument is een elektrische multimeter die stroom, spanning en weerstand meet. Uit deze metingen trekt de monteur een lijn door elk van de overeenkomstige punten op de ECU, en vanaf daar, of de timing aanvaardbaar is.
Een ander nadeel van chiptuning is het extra vermogen dat aan de motor wordt gegeven. De extra kracht geeft de auto extra snelheid, maar het verhoogt ook de mogelijkheid van de oververhitting van de motor. Het kan ook het timingsysteem beschadigen. Dus als u besluit om deze procedure uit te voeren, moet u ervoor zorgen dat u voldoende ervaring hebt met gewijzigde auto’s voordat u probeert de motor te wijzigen. Klik hier voor meer informatie https://www.chipperformance.nl/ |